Houslistka Anna Anghelescu: Hraní je celoživotní dřina. Nejtěžší je vylézt před lidi

21. listopadu 2021 7:52, Barbora Koubová

Anna Anghelescu (Zdroj: Fok.cz), Rádio Z

Smyčcový orchestr Pražští komorní sólisté (PKS) je nejdéle působícím orchestrem svého druhu v Čechách. Jeho houslistkou je Anna Anghelescu, která byla hostem pořadu rádia Zet Interview Hany Vítkové.

Orchestr PKS tvoří sólisté, komorní hráči, koncertní mistři a členové České Filharmonie, orchestru Národního divadla, Symfonického orchestru Českého rozhlasu, či profesoři pražské AMU a Pražské konzervatoře. U zrodu  stáli v roce 1961 violista Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK Hubert Šimáček a legendární dirigent Václav Neumann. Podle oficiálních webových stránek orchestru se repertoár skládá z vrcholných děl pro smyčcový orchestr období baroka až po skladby 20.století, ale nevyhýbá se ani autorům období renesance a zcela součastným postmodernistickým opusům vytvořených v 21. století.

Houslistka Anna Angelescu je dědičkou licence PKS a v orchestru působí od svých šestnácti let. Vyrostla totiž v hudební rodině a už od dětství věděla, že se houslím bude věnovat. „Jako malá jsem ovšem moc cvičit nechtěla,“ přiznává.

Jak uvedla v rozhovoru s Hanou Vítkovou, hraní na housle je celoživotní dřina a její příprava na koncerty se vždy odvíjí od jeho složitosti. „Když hrajeme známý věci, tak se ani připravovat nemusím, to je pak rituna. Když je ale těžký koncert, probíhá příprava skoro denně,“ říká a uvádí, že nejraději hraje klasiku od Bedřicha Smetany nebo Antonína Dvořáka. Hudba těchto dvou skladatelů se ale zcela liší a Smetana je pro ní, jako pro houslistku, daleko obtížnější na učení.

Ačkoliv je Anna Anghelescu zvyklá vystupovat před lidmi, tréma jí ani po letech neopustila. „Hodně se stydím, na muzikantství je pro mě nejtěžší vylézt před lidi, ale výsledek pak stojí za to,“ uvádí s tím, že ale opravdu pěkný potlesk od publika ji vždy dojme. Na to, že v publiku občas někdo při koncertech usne, si už zvykla, v minulosti jí ovšem už zaskočilo, když se někomu v obecenstvu udělalo špatně. Jak ale sama Anghelescu dodává, naštěstí se to nestává příliš často. V rozhovoru pak s humorem připouští, že jsou to často dirigenti, kdo vnáší do koncertu chaos, muzikanti ovšem dramaturgicky do přípravy zasahovat nemohou.

Poslechněte si celý podcast