Dopolední host

Strach v kampani na podporu očkování je na místě, říká Jitka Vysekalová z České marketingové společnosti

16. listopadu 2021 12:45, Ondřej Kopa

Rádio Z

Vláda spustila rozsáhlou kampaň na podporu očkování proti koronaviru. Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) ji označil za „brutální“. Její součástí jsou reálné záběry lékařů nad bezvládnými těly pacientů. Využití strachu je podle prezidentky České marketingové společnosti Jitky Vysekalové v tomto případě na místě. „Samotná kampaň nemůže dosáhnout ničeho, je ale důležitou součástí všech opatření,“ říká Vysekalová.
„Etický kodex nám říká, že reklama by neměla bez oprávněného důvodu využívat motivu strachu, to je zakotveno i v zákoně o reklamě. Jsou ale situace, kdy se strach v reklamě využívá,“ vysvětluje Vysekalová. Podle ní byl motiv strachu adekvátně využit například v kampani BESIPu Nemyslíš, zaplatíš. Zdůraznila, že kampaň by měla motivovat k určitému chování, nikoliv však zastrašovat. „Důležitá je intenzita strachu, protože když to přeženeme, tak se lidé leknou. A jaká je lidská reakce na strach? Buď úplně strneme nebo utečeme,“ popisuje odbornice v oblasti psychologie trhu.

Podle ní je tedy využití strachu v kampani na podporu očkování na místě, otázkou ale zůstává, zda použité obrázky skutečně osloví cílovou skupinu, která je značně široká. V dopoledním vysílání Rádia Z Vysekalová řekla, že podle jejího názoru měla kampaň na podporu očkování začít dříve. „Obecně platí, že pozitivní motivace je účinnější než ta negativní. V této fázi je to ale možné využít. I kdyby to působilo jen na malou část populace, tak to má smysl,“ říká Vysekalová v rozhovoru s moderátorem Nikolou Bojčevem. Dodala, že zatímco na lidi, kteří s očkováním zatím váhají, může tato kampaň zapůsobit, skalní odpírače jistě nijak neovlivní.

Poslechněte si rozhovor moderátora Nikoly Bojčeva s prezidentkou České marketingové společnosti Jitkou Vysekalovou.

Odebírat